Kropp og uttrykk

Oppgaven «kropp og uttrykk» var inndelt i tre deler. Del en gikk ut på å ta foto av mennesker i aktivitet samt å tegne skisser av figurene ved å bruke ulike tegneteknikker. I del to skulle man prøve ut forskjellige teknikker og redskaper i farge. Tilslutt, i del tre skulle man bearbeide og videreføre alle utprøvinger og skisser til ferdig komposisjon bestående av tre til fem figurer i formatet A3 eller A4. Under kan du se og lese om prosessen i tillegg til en beskrivelse av ferdig uttrykk.


PROSESS

DEL 1: Under kan du se bildene fra fotograferingen av mennesker i forskjellige positurer. De tre bildene til høyre er de jeg valgte å gå videre med til endelig komposisjon. 


I skissene nedenfor har jeg brukt ulike teknikker som ulike konturer, positive og negative flater, skravering. De tre skissene til høyre valgte jeg og fortsette med fordi positurene er veldig forskjellige. Her brukte jeg indre og ytre kontur, modifisert kontur og tverrkontur.

DEL 2: Her kan dere se fargeprøver hvor jeg har brukt stearinlys og vann, akrylmaling og fargeblyanter. På fargeprøven til høyre prøvde jeg ut forskjellige teknikker som opake og transparente lag med akrylmaling. Jeg fant ut at jeg ville jobbe mer med akrylmaling ved transparente lag og tusj fordi dette kunne jeg legge lagvis oppå hverandre. 


DEL 3: På bildene under kan du se utprøvinger av forskjellige komposisjoner. I komposisjonene er det overlapping, gjentagelser, kontraster, asymmetri, linjer og balanse. Tilslutt valgte jeg å arbeide videre med komposisjonen nederst til venstre fordi jeg synes den er veldig interessant.

FERDIG UTTRYKK

Mitt ferdige uttrykk er på et liggende format av preparert papir som utrykker ro. Det er overlapping, ulike linjer, asymmetri, tyngde i komposisjonen. Den asymmetriske balansen gir variasjon og spenning som også skaper et blikkfang. Figurene står i det gylne snitt og i en sirkulær bevegelse som får bildet til fremme harmoni. Samtidig er det kontraster mellom figurene hvor den løpende figuren til venstre labil og lett er de to andre er tunge. Bildet har også linje- og retningskontrast, størrelseskontrast og formkontrast. Det er både vertikale og horisontale linjer som gir bildet et statisk uttrykk. Den organiske streken er brukt flittig i tverrkonturen av figurene hvor vi også har kontrasten mellom tykk og tynn strek. Dette er gjort med en kalligrafipenn. Ved at figurene ligner hverandre lager det en «leserytme» og helhet. Overlappingen, de kryssende linjene og transparens gjør at bildet oppnår romvirkning også.

Når det kommer til farge har jeg brukt fargesymbolikk. Over øynene til figurene er det brukt fargene grå, oransje og gul som symboliserer energien og humøret til figurene. Dette blir også et blikkfang. Det er brukt komplementærfarger i bakgrunnen som står til fargen på ansiktet. I tillegg går fargen igjen flere steder som skaper en helhet. Akrylmalingen er blandet ut med vann så det blir transparente lag og de er strøket horisontalt slik at det blir mer bevegelse i bildet.  


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sideblikk til design - produksjon- og monteringsanvisning til staffeli

Hus og folk - ytre og indre rom

"Hvem er jeg?"