Hus og folk - ytre og indre rom

I denne oppgaven tok vi inspirasjon fra utstillingen «hode ved hode» fra Munchmuseet. Vi tok bilder av verkene, men fokuserte hovedsakelig mest på Per Inge Bjørlos uttrykk. Denne inspirasjonen skulle vi overføre til en trekloss som tilslutt skulle bli en skulptur. Treklossen var omtrent 15 cm tykk og 70 cm lang. Hver side av klossen skulle representere en følelse og en av dem skulle være «mitt hemmelige rom». Her var det viktig med det abstrakte og tekstur. Tilslutt fargesatte vi stokken med naturmateriale som for eksempel kaffe.
Oppgaven var en del av et større prosjekt hvor hver av treklossene skulle bli satt sammen til en stor installasjon.

PROSESS

Foto av tekstur fra hjemmet
Tok 20-30 bilder av materialer og strukturer jeg omgir meg med hjemme daglig. Bearbeidet så bildene i Photoshop for å få fram farge og tekstur best mulig frem. Nedenfor kan du se resultatet av tre, stein, tekstil og glass. 












Formskisser av tekstu
Her benyttet jeg mindre treklosser som jeg prøvde ut ulike taktile teksturer på. Forskjellige redskaper ble tatt i bruk som bor, pussepapir, sag, skjæreredskap, hammer og hoggjern. Disse redskapene ble brukt ved å legge til materiale, prege eller fjerne materiale. Tilslutt samlet vi formskissene til alle i gruppa.

































Skisser av komposisjon
Deretter tegnet jeg opp forskjellige komposisjoner til hver av sidene som jeg mente uttrykket noe om meg som person. Samtidig fokusere på at sidene skulle danne en helhet. Dette gjorde jeg på et ark i målestokk 1:2. Etter hvert overførte jeg disse skissene til papp som var i samme størrelse som treklossen. Når jeg gjorde dette forandret jeg litt på noen av komposisjonene for å gjøre dem bedre egnet til oppgaven. 


















Bearbeiding av ide til ferdig skulpturform

Jeg benyttet følgende utstyr: blyant, linjal, sag, pussepapir, hammer, pussemaskin, forskjellige typer hoggjern, pensel, fargemateriale som kaffe, paprikapulver og gurkemeie.
Materialet jeg anvendte: trekloss av gran.
Først overførte jeg komposisjonen fra skissene over på trestokken ved hjelp av en blyant og linjal. Deretter begynte jeg å skjære ut eller prege treklossen for å få ønsker tekstur og komposisjon. Til dette brukte jeg utstyr som er listet opp ovenfor. Så valgte jeg å blande kaffe, paprikapulver og gurkemeie oppløst i vann til å male på treklossen slik at den fikk farge. 


FERDIG SKULPTUR

Skulpturen er i høydeformat og stabil som gir inntrykk av styrke og høyde. Samtidig er skulpturen massiv på bakgrunn av størrelsen. Komposisjonene består av både horisontale, vertikale og diagonale linjer som bidrar til variasjon og bevegelse i skulpturen. I tillegg har skulpturen en asymmetrisk balanse, men samtidig beholder likevekten. Geometriske og organiske former skaper en kontrast i skulpturen. Det er en dybde på hver av sidene som gjør at skulpturen får et organisk og mer tre dimensjonal effekt. Dette skaper også en negativ og positiv form. Skulpturen har både taktile og visuelle teksturer. Hvor overflatene er i en kontrast mot hverandre ved glatt og grov flate.

Det er en uordnet, konstruktiv og subtrahert form. På det grovere materialet ble fargepigmentene mørkere enn på det glatte materiale. Det vil si at skulpturen har en farge og valør kontrast. Gjentakelser av overflater samt fargen på skulpturen skaper en helhet.
Jeg konkluderer med at jeg er fornøyd med mitt ferdige produkt. Hvis jeg skulle bearbeidet den videre ville jeg hatt en enda større dybde i treklossen for å gjøre den mer skulpturell. 


















Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sideblikk til design - produksjon- og monteringsanvisning til staffeli

"Hvem er jeg?"